Форумната платформа беше обновена на версия phpbb 3.2. За повече информация моля посетете следната тема

[D&D] 4th Edition

Какво са ролевите игри? Как се играе? Как се играе добре? Как се води добре? Защо се прави така, а не иначе? И какво мислите за... Ето само част от въпросите, които рано или късно сполетяват всеки ролеви фен. Тук е мястото за всякакви ролеви теми, били те обвързани с конкретна система или не.
Потребителски аватар
Yago
Мнения: 10448
Регистриран: вт дек 25, 2001 6:54 pm
Местоположение: София

Мнение от Yago » чет юли 24, 2008 12:20 pm

CONAN написа: който обаче пада със сейв още в същия рунд в който е предизвикан.
Ще се учудиш колко рядко става това, и колко ценни се оказват уменията за сейв на паладина, водача и клирика. :wink:
Дрейнове и демиджи засега не ми липсват, тъй като в 3.5 на първо ниво бяха рядкост, а и принципно преди 5о беше неразумно да прекаляваш с тях. Бих казала че за момента заигравката с тактики ми допада повече от наличието на още два вида демидж, които обичайно пак се изчерпваха до директно атакуване с тях. Но ще видим на по-високите нива как е.
ум колкото на замажан синигер

Потребителски аватар
CONAN
Варварин
Мнения: 8806
Регистриран: пон яну 27, 2003 7:21 pm
Местоположение: Кимерия
Контакти:

Мнение от CONAN » чет юли 24, 2008 12:45 pm

В новата система разни прицраци, и т.н. с тач дрейнинг атаки и други подобни извращения като граплър чудовища и т.н. са трудни или невъзможни. Няма разнообразия на типа на чудовищата. Това което съм изпитал като плейтест е tank&spank. Ще играем, ще видим, може нещата да не са толкова сиви, но четейки ММ-то имам такова усещане и предположение.

Виж, ММ2 и идния ПХБ2 може да имат допълнения в системата... :)
The past is a rudder to guide us, not an anchor to hold us back.

Потребителски аватар
Yago
Мнения: 10448
Регистриран: вт дек 25, 2001 6:54 pm
Местоположение: София

Мнение от Yago » чет юли 24, 2008 12:56 pm

Tank&spank най-малкото е невъзможен без агро механика. Защитниците защитават чрез пречене, в което дори рядко достигат крайностите на Кръстоносеца и Рицаря от 3.5.
ум колкото на замажан синигер

Потребителски аватар
lowstef
Phantom Lord
Мнения: 1268
Регистриран: вт апр 08, 2008 10:05 am
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Мнение от lowstef » чет юли 24, 2008 12:57 pm

Yago написа:
lowstef написа: Впрочем, точно в 3.5 често имаше доста еднообразие. Току що погледнах същите гадинки... same shit, different name. Особено ако ги адванснеш до 3-4-5 ниво всяка разлика просто изчезва - грозен хуманоид със зъби, голямо оръжие и желание да те изкорми и с разлика от по 1-2 на статистиките (броня, атака, щета и т.н.)
Колкото и да съм съгласен с другото, тук просто показваш, че не си опитвал достатъчно упорито. За 5 години игра не съм имал проблем да създам запомнящи се опоненти и другарчета, играейки си само с книгите които считам за интересни.
А, моля, моля, опитвал съм, даже съм успявал ;) . За малкото ми водене съм правил и бъгбеър танк (които можеха да танкват много яко, ако Миро не ги беше изпонаграпълнал със своя не-грапълващ монах), и хобгоблин стрелец (които Ангера ослепи с глитърдъст, след като ги локализира телепатично от 100 фута :roll: ). В смисъл - да, знам че можеш да си направиш много готини (и счупени, също) противници, както и много готини герои (също счупени, мдам). Но това идваше от факта, че гадовете бяха приравнени на героите като система и от гъвкавостта на системата за герои. Въпросът е, че ако направиш едни и същи неща с едни орк, един бъгбеър и един хобгоблин примерно (и тези едни и същи неща не са нива на уизард, а са нещо бойно), то резултатът ще е почти еднакъв. Дори и визуално. Плюс-минус 1-2 на атака или броня не е точно интересна разлика, нали? Да не говорим за "грамадната" разлика между адванснат с един зар лъв и нормален тигър... Да не говорим, че дайър вълк е просто нормален вълк, адванснат до 6 зара. Едно към едно!
Който ме харесва е прав! Който не ме харесва е прав! Който не му пука за мен не е прав!
The leather armies have prevailed
The Phantom Lord has never failed...
Fall to your knees and bow to the Phantom Lord

Потребителски аватар
Yago
Мнения: 10448
Регистриран: вт дек 25, 2001 6:54 pm
Местоположение: София

Мнение от Yago » чет юли 24, 2008 1:09 pm

Стефане, оплакването, че ако направиш едно и също нещо с подобни неща, ще получиш много подобен резултат ми се вижда странно, ако не друго. Светът ни функционира по този начин просто, колкото и на религиознити фанатици и някои мили девойчета на не им се иска и да не им се вярва.
ум колкото на замажан синигер

Потребителски аватар
lowstef
Phantom Lord
Мнения: 1268
Регистриран: вт апр 08, 2008 10:05 am
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Мнение от lowstef » чет юли 24, 2008 1:21 pm

Yago написа:Стефане, оплакването, че ако направиш едно и също нещо с подобни неща, ще получиш много подобен резултат ми се вижда странно, ако не друго. Светът ни функционира по този начин просто, колкото и на религиознити фанатици и някои мили девойчета на не им се иска и да не им се вярва.
Нашия свят - да. Всъщност, зависи какво правиш и върху какво го правиш, че ако питаш някой метеоролог за нелинейните системи... Но да - в нашия свят общо взето проез повечето време е така. Ама Д&Д света се предполага да е куул. Тук основният природен закон е:
coolnes>> (QCD+QED+GTR)*(Common sence+pure logic)*(c^2)
И той изисква всичко да е различно, за да е забавно.
Не казвам, че е добро или че трябва да ни харесва, ама Маговете така го искат.

_____
Ако някой се интересува:
QCD - Quantum chromodynamics
QED - Quantum electrodynamics
GTR - General (theory of) relativity
Който ме харесва е прав! Който не ме харесва е прав! Който не му пука за мен не е прав!
The leather armies have prevailed
The Phantom Lord has never failed...
Fall to your knees and bow to the Phantom Lord

Потребителски аватар
Yago
Мнения: 10448
Регистриран: вт дек 25, 2001 6:54 pm
Местоположение: София

Мнение от Yago » чет юли 24, 2008 1:33 pm

Всъщност, кривата на кулнеса е камбана - от един момент нататък, колкото повече се напрягаш, толкова по-зле ставаш.* А кулнеса си има и други закони, да не говорим за разните субективни фактори, според които някои хора се кефят на моторни мечове, полу-голи амазонки и неподправеността на древните легенди, докато други се кефят на по-постни измислици тип 300.

Примерно, за някои хора град построен като гигантско фризби опасало огромна планина и стърчащ в празното пространство е достатъчно "куул", за да игнорират абсурда, за други не е. Същото и за град от километрични кули, заобиколен от празна, удобна за строене равнина.
ум колкото на замажан синигер

Потребителски аватар
Andras
Мнения: 3035
Регистриран: ср ное 03, 2004 8:48 pm

Мнение от Andras » чет юли 24, 2008 3:10 pm

Що бе Стефане, Файнмановите диаграми са куул.

Потребителски аватар
Асен
Мнения: 2404
Регистриран: съб юни 07, 2003 9:20 am
Местоположение: София

Мнение от Асен » пет юли 25, 2008 11:13 pm

Особено, ако знаеш какво са, предполагам:)!
А.
And Jesus said unto them, "And whom do you say that I am?"
"You are the eschatological manifestation of the
ground of our being, the ontological foundation of the context of our very self-hood revealed."
And Jesus said"what?"

Потребителски аватар
lowstef
Phantom Lord
Мнения: 1268
Регистриран: вт апр 08, 2008 10:05 am
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Мнение от lowstef » нед юли 27, 2008 12:25 pm

Мда, готини са, както и съотношението на Хайзенберг за енергия-време, уравнението на Шрьодингер и формулата на Айнщайн за брауново движение. За редицата на Фибоначи да не говорим. Все пак, ако ще са картинки, предпочитам диаграми на работата на лазерни системи пред Файнмановите. Въпрос на вкус.

Но да де, готиното е много субективно в повечето случаи. Което не пречи да има някои общи закономерности, с което и трябва да се съобразяват дизайнерите. Ако искат да са успешни де, а не просто авангардно-артистични.
Който ме харесва е прав! Който не ме харесва е прав! Който не му пука за мен не е прав!
The leather armies have prevailed
The Phantom Lord has never failed...
Fall to your knees and bow to the Phantom Lord

Потребителски аватар
CONAN
Варварин
Мнения: 8806
Регистриран: пон яну 27, 2003 7:21 pm
Местоположение: Кимерия
Контакти:

Мнение от CONAN » вт юли 29, 2008 10:57 pm

Метода за подобряване или отслабване на чудовищата (ъпгрейд или нърф :) ) е доста добър и бърз. Поне в това отношение е стъпка напред спрямо 3.5, където имаше малко повече неща за съобразяване.
The past is a rudder to guide us, not an anchor to hold us back.

Потребителски аватар
Yago
Мнения: 10448
Регистриран: вт дек 25, 2001 6:54 pm
Местоположение: София

Мнение от Yago » ср юли 30, 2008 6:28 pm

Сам се сещаш, че това е последствие от същото, от което се оплака преди - липсата на многобройни опции за всеки противник. :wink:
Освен това, с манипулация на числата не можеш надеждно да променяш по повече от 5 нива наведнъж - при по-големи промени качествените разлики между някои противници си проличават. Триковете на един коболд са качествено различни от силите на едно Они или един Сукубус.
ум колкото на замажан синигер

Потребителски аватар
CONAN
Варварин
Мнения: 8806
Регистриран: пон яну 27, 2003 7:21 pm
Местоположение: Кимерия
Контакти:

Мнение от CONAN » чет юли 31, 2008 11:48 am

Не виждам проблем в това. И сукубата вече е дявол! Не че не е логично, имайки предвид начина, по който работят дяволите. :wink:
The past is a rudder to guide us, not an anchor to hold us back.

Потребителски аватар
Yago
Мнения: 10448
Регистриран: вт дек 25, 2001 6:54 pm
Местоположение: София

Мнение от Yago » чет юли 31, 2008 12:42 pm

CONAN написа:Не виждам проблем в това. И сукубата вече е дявол! Не че не е логично, имайки предвид начина, по който работят дяволите. :wink:
Със сукубата преди беше нелогичното. :wink:
Дразни ме само, че понеже липсата на контрол и безпомощността са "анатема" за забавлението, особено в тактическа игра, сукубата вече е зла вуду-жрица с бойни способности, вместо крехка, подла изкусителка.
ум колкото на замажан синигер

Потребителски аватар
Andras
Мнения: 3035
Регистриран: ср ное 03, 2004 8:48 pm

Мнение от Andras » чет юли 31, 2008 10:10 pm

Я като се спомена они, да се оплача, че от цялата японска демонология са извадили най-скучното нещо въобще. Преди барем се бяха сетили за юки онна, но Яго правилно отбеляза, че безпомощността явно не кефи аудиторията... Всички измамнички и изкусителки ни отидоха по дяволите.

Потребителски аватар
Yago
Мнения: 10448
Регистриран: вт дек 25, 2001 6:54 pm
Местоположение: София

Мнение от Yago » чет юли 31, 2008 11:07 pm

Нищо не са извадили или вкарали, они е просто стария ogre magе. Или по-точно е група, в която въпросния се помещава, под името oni mage.
ум колкото на замажан синигер

Потребителски аватар
Andras
Мнения: 3035
Регистриран: ср ное 03, 2004 8:48 pm

Мнение от Andras » чет юли 31, 2008 11:26 pm

А, да, видяхме вече функционалната еквивалентност.

Потребителски аватар
CONAN
Варварин
Мнения: 8806
Регистриран: пон яну 27, 2003 7:21 pm
Местоположение: Кимерия
Контакти:

Мнение от CONAN » съб авг 02, 2008 11:58 pm

След още една изминала сесия по 4е, имам още негативни мнения за новото издание. На пръв поглед готиното skill challenge не работи as intended. Става дума за едното готово приключение от Дънджън(или дракон списанието) по което играем.

Въпросното skill challenge изисква определено количество успехи на персепшън и познание-природа за да се открият следите на тълпа гоблиноиди и за да се следят успешно. Тъй като по средата на скил чулинджа групата реши да почине, това малко осуети първоначално заложения план в приключението. Още повече, че на 80% от нужните чекове които изискваше като успех "предизвикателството" можеха да се вземат 20ки и да се премине автоматично. Много "интересно" може да се е струвало на писалия прилючението безумния roll-Play-а, но очевидно като играчи намерихме начин да заобиколим това. Още по-лошо беше, че с този безумен скил челиндж бяха свързани някои енкаунтъри и водещия ни накара насила един вид да мятаме тия чекове.

Ако "предизвикателствата" се правят в ситуации в които вземането на 20 или 10 не е решение, тогава може да бъдат по-приятни като механика. Проблема е, че трябва Водещия да представи адекватно предизвикателството. Групата да разбере какво горе долу се иска от нея, а не да извършва сляпо мятане на чекове. Беше странно когато трябваше да мятаме за нелогични неща в процеса на играта, още повече че предизвикателството трябва да обедини групата в преминаването му. Aid another и прочие.

Второ, "разнообразия от умения" е пълна глупост Горкия ми клерик имаше 2 неща които правеше през всички битки, и едното от тях можеше да се прави веднъж на ден. След като си направих кратко планиране на класа, нещата по никакъв начин не се подобряваха нагоре. :?
The past is a rudder to guide us, not an anchor to hold us back.

Потребителски аватар
Ways
Мнения: 3000
Регистриран: чет яну 24, 2002 6:51 pm

Re: [D&D] 4th Edition

Мнение от Ways » съб окт 25, 2008 11:57 pm

Няколко много добри илюстрации, направо страхотни, на D&D тематика от добре познатия ни Светлин Велинов (подвизаващ се по едно време и тук):
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

Искрено се надявам в бъдеще да видим негови илюстрации в книгите на Wizards :clap: .
Пожелавам да продължава във все същия дух за напред!

Потребителски аватар
Shamajotsi
Мнения: 716
Регистриран: ср ное 23, 2005 12:17 pm
Местоположение: Нангияла

Re: [D&D] 4th Edition

Мнение от Shamajotsi » нед окт 26, 2008 3:26 am

:D Почитател съм на Велинов още от времето на КюТех. Тези илюстрации са много хубавки.
シャマジョツィ
しゃまよつぃ

Потребителски аватар
Yago
Мнения: 10448
Регистриран: вт дек 25, 2001 6:54 pm
Местоположение: София

Re: [D&D] 4th Edition

Мнение от Yago » съб ное 15, 2008 2:42 am

Ways написа:Няколко много добри илюстрации, направо страхотни, на D&D тематика от добре познатия ни Светлин Велинов (подвизаващ се по едно време и тук)
Кои книги са това? В интерес на истината стила е много приятен, но напомня повече Pathfinder.
ум колкото на замажан синигер

Потребителски аватар
Кенсай
Мнения: 110
Регистриран: нед май 23, 2004 1:57 pm
Местоположение: София

Re: [D&D] 4th Edition

Мнение от Кенсай » ср ное 19, 2008 11:46 pm

Което не е никак лошо, предвид че арта на Pathfinder е много хубав :) Радвам се, че в България има подобен художник!

Потребителски аватар
Yago
Мнения: 10448
Регистриран: вт дек 25, 2001 6:54 pm
Местоположение: София

Re: [D&D] 4th Edition

Мнение от Yago » чет ное 20, 2008 12:45 am

Не съм казал че е лош, даже напротив. Просто е по-различен от ДнД, за което уж са били илюстрациите.
ум колкото на замажан синигер

Потребителски аватар
Night Wanderer
Миниън на Авис
Мнения: 3008
Регистриран: нед юни 27, 2004 10:15 pm

Re: [D&D] 4th Edition

Мнение от Night Wanderer » пон мар 04, 2013 11:59 pm

CTAHuMuP написа:Все още чакам Уондърър хейта...
Понеже на Миро му беше интересно ето причините, поради които, така и не заиграхме 4е с моето парти.

Няма как да отрека, че четвърти едишън е много по-балансиран от 3.5. Начинът, по който е постигнато това обаче, на мен не ми харесва - всички са станали кастъри. Като играя 4е имам чувството, че играя ДотА - имам си някви умения на куулдаун и ги използвам.

На първо време - това ми е скучно, щото, макар пауърите да правят еднакви неща ми размиват разликата между кастъри и некастъри чисто като флейвър и квото и да играя имам чувството, че съм магьосник. Пък никога не съм бил привърженик на чисто магоьсническите билдове, не са ми по вкуса. Ако използвам магия - винаги е било само за да засиля бойните умения на героите си. И освен това правят играта повече или по-малко по-еднообразна.

На второ време - това (куулдауна демек) ми носи едно прекалено компютърно усещане за играта. Не искам да играя компютърна игра, когато играя настолно рпг. Напоследък имам развитие по отношение на идеята си защо играя ролеви игри. На първо място винаги съм искал да разкажа история и да оплета интриги с играчите. Затова съм водил и много сесии по 3.5 без битки. Даже може би повечето ми сесии, които съм водил са били без битки, а са били с някакъв чисто социален или мистичен флейвър. В такива ситуации предпочитам по-лека система, която не задължава играчите да актват по определен начин, а просто дава някакви социални насоки. Това има смисъл да го говоря с оглед на първото изречение от тоя абзац - предпочитам системата да не ми носи компютърен привкус, а да ми носи някакъв книжен такъв, защото това допринася за моето преживяване.

На трето време - открих, че е много важно като си тръгваме от някоя сесия всички, или поне повечето от нас, да са доволни, че са прекарали половината си ден там. Целта не е да се заяждаме с партито си и да се надиграваме кой кого ще пребие. Като искам да правя това играя борд геймове. Открих различните типове играчи, които имам и се опитвам да им поднасям това, което им харесва. На една част от играчите ми, които не играят борд геймове и компетитивни компютърни игри, ще им е неинтересно да играят нещо с толкова сложна бойна система като 4е. В 4е имаш 17 различни вида състояния и плъзвания по бойното поле и е много важно да не си осереш битката и като ти се осереш в битката не може някой (примерно оптимизирания уизард на Радо) да я изнесе на свой гръб. 4е прилича на борд гейм. Или на ДотА също. Важно е да знаеш кое кога да използваш, за да минеш нивото. Така ще си уайпвам партито твърде често и на тях няма да им е кеф, че са уайпнати и ще им обезсмисля неделния следобед, който са решили да умрат при мен, вместо да прекарат по някакъв по-малко фрустриращ ги начин. Още повече, че, доколкото съм чел, дори и опитни партита се случва да ги уайпват в 4е по-често - it's part of the game.

На четвърто време - в крайна сметка 3.5 ми върши работа, защото отговаря на всичките ми горепосочени изисквания и задоволява интересите на всичките ми играчи, по един или друг начин. Не намирам за нужно да карам партито си да учи нов едишън, след като и тоя ми върши работа.

И последно - макар да приемам едно старо обяснение на Ангера, относно дейлитата за логично (че системата дава възможност на играча да борави и с неща извън кръга на възможности на героя му и да поставя и случайни събития под свой контрол, за да си изпълни най-гъзарската маневра за деня на героя си) все пак ми се вижда странно Д'Артанян да може да финтира "на батерии".

За да сумаризирам и да е по-юзър френдли за tl;dr потребителите:
1. Не ми харесва, че в 4е всички са магьосници
2. 4е ми мирише на ДотА, а 3.5 на Властелина на Пръстените
3. Системата според мен е ненужно сложна като за ролева игра и измества фокуса върху бойната система повече, отколкото го прави 3.5 и за мен това е сериозен недостатък, плюс необходимо е много по-голямо тактическо и стратегическо мислене.
4. Върши ми работа и 3.5 и не ща да карам хората да четат нови книги и да учат нова система.
5. Не ми харесва, че вече всички са на батерии, а не само визардите.
...ти си Индра И Брама си, и Шива,
и всичко, дето иде и дето си отива...

Потребителски аватар
Madmartigan
Мнения: 104
Регистриран: вт фев 19, 2013 9:26 pm

Re: [D&D] 4th Edition

Мнение от Madmartigan » вт мар 05, 2013 1:01 am

Според мен, макар че опитът ми с 4е е малък, е готино заради:

Битките - за пръв път се сблъсквам с така добре работеща бойна система. Правилата, в случай, че искаш да се придържаш достатъчно стриктно към тях, покриват множество ситуации. Дори играчът да си измисли някаква небивала акробатична изцепка, пак е възможно да му поставиш математически граници.

Powers - при все, че пак се въртят нещата около битката, силите са готино измислени и балансирани. Не мисля, че се оприличават на магии. За пръв път войнът е повече от непрекъснато размахващ меч варварин. Сега вече може да прилага и разни "финтове". Дотата не е достатъчно балансирана, за да е удачен пример :D Но Diablo 3 е идеално в случая за оприличаване. За мен cooldown-ът е поносим компромис в РИ-то. Като се има предвид, че 1 encounter е 5 мин, мисля, че е нормално да прилагаш веднъж на 5 минути специален удар. Дори и Меси не ги финтира 90 минути на терена непрекъснато, ако смея да залитам във футболни аналогии. А 1 брилянтен удар се получава веднъж на мач :)

Балансът - До колкото разбрах от DMG и изчетеното по темата, encounters се правят лесно с Monster Manuala, така че да са балансирани. Дори и заровете, които се хвърлят да не са кой знае какви, пак да могат да се справят. А класовете и расите не изпъкват един спрямо друг толкова много. Не е като на 3.0 Wizard по високите нива.

Skill checks - допаднаха ми този вид предизвикателства.

Вярно е, че изписах повече неща, свързани с бойната система. В действителност насочеността на 4е е в това. Но мисля, че от DM-то зависи до колко ще позволи на играчите да си решават проблемите по този маниер. Дефакто книгата е достатъчно отворена за всякакъв вкус, дори и LOTR стил. Държа да отбележа, че с мнението си не държа да оборвам Wanderer или някого, просто споделям и аз своите 5 стотинки по темата.

Edit: Но системата явно има и своите проблеми на базата на това, което усвоих от интернет пространството. Според вас, обективно погледнато, с оглед и на допълнително издадените книжки с правила, какви са те? Повдигам пак въпроса, тъй като повечето неща из темите са поостарели и попрашасали. Знам, че на един свободната форма му допада повече, на друг - приключения изцяло освободени от битки, затова призовавам предимно хора, на които системата им е допаднала, но ги е разочаровала в някои аспекти, да споделят.

Потребителски аватар
CTAHuMuP
Self-righteous
Мнения: 8349
Регистриран: нед фев 17, 2002 8:33 pm
Местоположение: София Любим клас: Паладин Любим цитат: Аз мога

Re: [D&D] 4th Edition

Мнение от CTAHuMuP » вт мар 05, 2013 9:38 am

Точки 1 и 2 са въпрос на вкус, така че няма какво да се говори по тях. На мен 4Е не ми мирише на ДОТА по никакъв начин и даже намирам сравнението за глупаво и неадекватно, но въпрос на вкус както казах, няма да споря. Точка 5 се припокрива изцяло с точка 1, само че изказана по друг начин, и за нея няма какво да коментирам съответно. Като се замисля и по точка 4 нямам какво да кажа, то ми звучи малко като "Ами като ти върши работа Форда - не го сменяй за по-нова кола", което пак ми звучи смешно, но има много хора, които си карат дъртите коли и им се кефят, така че.

Но за точка 3 не си прав. До сега не съм ставал свидетел на парти уайп дори и при водещ Конан (а пък в 3.5 беше избивал партито си няколко пъти преди Яго и след това аз да се присъединим). Разбира се винаги можеш да сбиеш групата с нещо отвъд възможностите им, ако си некадърник, и след това да бучиш, че бойната система ти е виновна. Но не мисля, че доводи като този имат място тук. Ако битката е по правилата и препоръките - уайп е почти невъзможен (казвам почти, защото като математик не мога да отрека вероятността водещият да мята само 20, а играчите само 1, колкото и ниска да е тя). Съответно не виждам никаква база за грийф след сесия по 4Е, дори напротив - играчите имат много повече мотивация да си говорят помежду си за битки, да се надъхват и да си измислят тактики заедно, тъй като в 4Е кооперативната игра е много по-важна именно защото няма герои, които сами по себе си са пауърхаусес като счупените кастери в 3.5.
Какво е това уклон, накъде клони и като клони, пада ли?
За разлика от отмъщението, наредбата е ястие, което се сервира най-добре горещо.

Потребителски аватар
CTAHuMuP
Self-righteous
Мнения: 8349
Регистриран: нед фев 17, 2002 8:33 pm
Местоположение: София Любим клас: Паладин Любим цитат: Аз мога

Re: [D&D] 4th Edition

Мнение от CTAHuMuP » вт мар 05, 2013 9:59 am

П.П. Във връзка с точка 3 и като гледам ника на Кофата на форума се сетих за дънджън крола, който ни води той. Бяхме не особено оптимизирана група, да не кажа направо, че не бяхме изобщо оптимизирани (Гиго и Вальо бяха двама от играчите, а аз играех някаква измишльотина на Ангера без пауъри), нямахме чист лидер мисля. Кофата нарочно пускаше адски сложни енкаунтъри, които не просто бяха трудни, ами бяха специално дизайнати с качествата и недостатъците на групата предвид (напр. повечето от нас бяха силни в меле, той пускаше трудно достижими кастери на далечни разстояния, които да ни имобилайзват и бият), и при все това ПАК не уайпнахме (доколкото помня). Така че не си прав, Георги.
Какво е това уклон, накъде клони и като клони, пада ли?
За разлика от отмъщението, наредбата е ястие, което се сервира най-добре горещо.

Потребителски аватар
Yago
Мнения: 10448
Регистриран: вт дек 25, 2001 6:54 pm
Местоположение: София

Re: [D&D] 4th Edition

Мнение от Yago » вт мар 05, 2013 10:17 am

CTAHuMuP написа:Точки 1 и 2 са въпрос на вкус
По-скоро са толкова грешни и неискрено звучащи, че дори нямам желание да напиша точка по точка опровержение за това колко непознаваемо грешни са като твърдения. Сравнението на 4е с ДОТА е що-годе старнартно, да не кажем направо клиширано, така че ще го преглътна и просто ще си помисля, че бродника не е виждал нито DOTA, нито Guild Wars.

Сравнението на 3.5 с Властелина е обаче толкова абсурдно, че изпълва цялата тема и почва да прелива извън монитора.

Ако има една ДнД версия която да е абсолютната анти-теза на всичко във Властелина до почти крайна степен, това сигурно ще е 3.х версията. Не че ДнД някога е било близко до Властелина по какъвто и да било начин, но ако точно това те влече, трябва да играеш или някой много специфичен OSR продукт, или 4е където поне можеш да бъдеш скил-базиран магьосник, който рядко прави всемогъщи експлозивни заклинания, разчита повече на трикове и ритуали, и се бие с меч без да ти се налага да взимаш 7 мултикласа.

Този тип аргументи ме карат да се срамувам, че аз самият бях 4е хейтър на времето, и основната причина да се старая да не давам проявление на собственият си хейт.
Madmartigan написа:СEdit: Но системата явно има и своите проблеми на базата на това, което усвоих от интернет пространството. Според вас, обективно погледнато, с оглед и на допълнително издадените книжки с правила, какви са те?
Проблемите се наричат Wizards of the Coast Marketing & Production.
Липсата на поддръжка за някои стилове на игра, ужасните електронни приложения и липсата на поддръжка за тях, ужасният маркетинг, ужасният начин по който беше позволен power creep...

Но това са излишни кахъри вече. Ето конкретни съвети които ще са ти полезни в игра:

1. ММ1 - чудовищата в него имат проблемна математика. Не са счупени, просто са по-скучни. Имат много кръв, нанасят малко щети, не правят почти нищо интересно. Правят сраженията по-дълги и скучни, нямат почти никакви out-of-combat зарибявки.
1.1. Като цяло, механиките на чудовищата сериозно се подобряват с времето. Най-интересни и динамични ще намериш в късни книги като ММ3, и Monster Vault. Vault-овете са ценни с това, че ти дават отново някои от иконичните ДнД чудовища, като например Червен Дракон, с по-добри статистики от оригинално описаните в ММ1.

2.В началото на живота на 4е беше установена дребна, но натрупваща се математическа грешка в статистиките на героите и как прогресират с нивата. Някой гений от Wizards решил вместо да пусне ерата, да наруши основните дизайн принципи на системата и да пусне фийтове, които компенсират за недостига, вместо да редактира Level-up таблицата.
Сериозно ще си подобриш играта ако просто забраниш всички резултирали от това фийтове. Поради силата и естеството си, общността като цяло ги нарича "tax feats", т.е. считат се за задължителни, и че ти отнемат от свободата.
Как да адресираш проблема след като си забранил фийтовете? Като даваш техните бонуси безплатно на определени нива. Тук има тема в която има предложени решения с които много хора са съгласни.

3.Ритуалите са много добра идея, но много малко хора ги ползват заради това, че ти ядат парите. А много от най-интересните не-бойни магии са именно ритуали. Тук вече има няколко възможни решения, но най-лесното е неигровите персонажи в играта ти да ги ползват. Така играчите не само се информират за ползата от ритуалите, но и може да им се удаде да пленят свитъци, книги и материални компоненти.

4.Страница 42 в ДМГ описва импровизирани действия. Това като цяло е добре, но първо трудностите са много високи(тове е оправено в ератата), второ има съвети само за това как да сметнете щетите на тези ефекти. В ДМГ2 има terrain powers, които са далеч по-добри в това да дадат системно отражение на това, че героите събарят полюлеи, люлеят се с въжета над пропасти, предизвикват свлачища с добре премерен fireball и др.

5.Високата структурираност на героите кара някои играчи да се страхуват от импровизиране, дори в ситуации в които изрично описаните им способности биха били безполезни.
ум колкото на замажан синигер

Потребителски аватар
Lord Vader
Детерминиран Форумен Философ
Мнения: 1598
Регистриран: съб май 10, 2003 11:11 pm
Местоположение: Coruscant City
Контакти:

Re: [D&D] 4th Edition

Мнение от Lord Vader » вт мар 05, 2013 11:33 am

И аз ще се обадя за смъртността на битките в 4е:

Сравнено с 3.5е, битките в 4е са доста по-предвидими. В 4е е доста по-лесно да направиш предизвикателна битка, която да не стопи лагерите на играчите ти. Ако се придържаш към правилата за правене на енкаутъри, използваш повече от само монстъри за да си запълниш encounter level-а (капани, терен, skill challenges), и си малко креативен, няма да пречукаш играчите си и битките ти ще бъдат не-тривиални.

Докато в 3.5, особено на високите нива, за да е предизвикателна битката, особено пък ако има от tier 0 класовете (Визард, ДрОид, Клерик), битките се решават в първия или втория рунд, save or die ефекти се хвърлят непрекъснато, ако не си се ward-нал от нещо си един лош зар away from death. Това за мен е доста по-трудно да се нагласи и да не убиеш играчите си. Освен ако не си фен на идеята, че играчите трябва да мачкат като машини и да не ги сбиваш с нищо, което може да направи едно от тези неща, което изключва половината монстър менюъл.
Всички в парка,до един
друсаме и пием джин.

Потребителски аватар
Yago
Мнения: 10448
Регистриран: вт дек 25, 2001 6:54 pm
Местоположение: София

Re: [D&D] 4th Edition

Мнение от Yago » вт мар 05, 2013 11:56 am

Lord Vader написа:което изключва половината монстър менюъл.
E, не си 100% прав.

Огромна част от "страшните" чудовища са смешни ако идваш с активни защитни заклинания върху теб. Помня че едно време в 7 годишната кампания, save or suck чудовища като кракени, вампири и бихолдъри не бяха толкова трудни, тъй като имат сравнително твърди контри(с изключение на бихолдърите, които просто изливат прекалено много различни ефекти, някои от които без възможност на защита). Но пък моите оригинални измислици като примерно нимфите монаси с vow of poverty ги озориха, въпреки уж ниският си challenge rating.
Т.е. готовите чудовища често бях безполезни, но пипнатите, дори когато не бяха правени като "контри" на играчите, бяха предизвикателство без самите те да разчитат на save-or-die или save-or-suck.

Мисля, че същото важи и тук - 4е е доста изпипана, но пак ти се налага да се съобразяваш с това какво играчите могат и не могат, и пак има голяма полза от бърникането на чудовищата.
Което ме подсеща за този полезен "пищов" за начинаещият водещ:
Изображение
ум колкото на замажан синигер

Отговори

Върни се в “Настолни Ролеви Игри”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост